Лекарите в България и тяхното онлайн присъствие


Колко често отваряте компютъра си по здравен въпрос? Може би сте като повечето хора, които при здравен проблем (с изключение на спешните случаи) решават да потърсят информация най-напред в интернет пространството и след това да се обърнат към лекаря.
А какво ще кажете, ако можете да съчетаете тези два варианта? Да, ако имате връзка със своя личен лекар или съответен специалист, който ви е необходим по интернет! Това би ви спестило много време, много нерви и може би и някои усложнения.
Но дали е възможно? Неведнъж са правени опити да се създадат база данни и програма, която да замести консултацията на лекаря – да въведете оплакванията си, да попълните анкета, да зададете резултатите от изследванията си и за секунди да получите диагноза и план за лечение, както и пълна информация за заболяването си. Звучи чудесно, лесно и без възможност за грешки, но на практика опитите са неуспешни в тази насока. Оказва се, че компютърът не може да замести консултацията с един опитен лекар. Колкото и умен да е компютърът, колкото и информация да въведете, човешкият фактор, усетът на лекаря са много по-ценни.
Но преди да сте отхвърлили идеята, остава вариантът да получите максимум актуална информация от извора. Редица болници у нас въведоха в последните години системата за онлайн отчитане на резултати от кръвни тестове и други манипулации, като с това улесниха своите пациенти и им предоставиха шанс за бързо и качествено медицинско обслужване. Последното определено играе голяма роля и при избора на медицински център или болница за лечението на пациентите.
Защо обаче тенденцията за онлайн присъствие на болниците не навлиза в България със същите темпове, както в другите европейски страни? На пръсти се броят болниците у нас, които предлагат бърза и навременна обратна връзка между пациент и лекар. Един от примерите за това е японската болница „Токуда“ в столицата. „Токуда“ е достъпна в онлайн пространството чрез уебсайта си, на който пациентът може да получи полeзна информация за болницата и нейния екип и да се информира за различни активности. Освен чрез уебсайта си „Токуда“ комуникира със своите пациенти, както и с всички заинтересовани лица, на Facebook страницата си и в Twitter.
Друг добър пример за добра онлайн практика е клиника „Дева Мария“ в Бургас с уебсайта и Facebook страницата си. Подробният и лесен за навигация уебсайт на клиниката позволява на всеки с достъп до интернет не само бързо и лесно да намери информация за болницата и предлаганите от нея услуги, но и да си зaпази час за преглед и да получи изследванията си онлайн. Facebook страницата на болницата допълнително улеснява получаването на информация и обратна връзка.
Не на последно място трябва да споменем онлайн присъствието на болница „Лозенец“, която е и единствената държавна болница в нашия списък. Уебсайтът на болницата предлага пълна и добре организирана информация за различните клиники и специалисти на болницата, услугите, които се предлагат, за диагностичните и лечебните възможности в здравното заведение, за условията за консултация, приема в стационара и т.н. Също като „Токуда“ и „Дева Мария“, УБ „Лозенец“ има своя страница във Facebook, на която публикува всичко – от новини за болницата и текущи активности, до интересни статии от света на медицината и здравето. Прави ни впечатление, че екипът на болницата е сравнително бърз при осигуряването на обратна връзка и отговорите на различни въпроси на Fаcebook страницата им, което в крайна сметка е и целта на присъствието на една болница в социалните мрежи или като цяло в онлайн пространството.
Уникалното при болница „Лозенец“ е, че на своята Facebook страница болницата качва видеоклипове, посветени на отделните клиники в болницата. Тези клипове представляват интерактивна обиколка на клиниките, в която Facebook потребителите са водени лично от завеждащия лекар. Така потребителите се запознават предварително с екипа, работещ в клиниката, обстановката в приемните кабинети и стаите в отделението и получават подробна представа какво ги очаква при постъпване в клиниката.
Надяваме се, че все повече болници в България ще последват примера на горепосочените лечебни заведения и значително ще улеснят комуникацията на своите пациенти с лекари и специалисти.
