Физическо и нервно-психическо развитие на детето
Физическото развитие включва не само количествените, но и качествените изменения (съзряването) на детския организъм и постепенната му адаптация към живота извън майчиния организъм. То е отражение на влиянието на множество фактори (биологични, социално-икономически и др). Растежът е аболен процес и е резултат от хипертрофия и хиперплазия. Различните видове клетки и тъкани растат неравномерно и съзряват по различно време.
Показатели за оценка на физическото развитие:
- Показатели на растежа
- ръст и растежна скорост
- телесна маса
- обиколка на главата и гърдите
- пропорции на тялото
- Показатели на съзряването
- костна възраст
- дентиция
- пубертет (полово съзряване)
Ръст и растежна скорост
Ръстът е най-важният показател за оценка на растежа, защото се определя преди всичко от влиянието на ендогенните фактори. Най-точна преценка за ръста се прави по номограми.
Фази на растежа:
- бърз растеж в кърмаческия период
- растеж с по-бавна, но постоянна скорост в РДВ (1-3 г.)
- растежен скок в пубертета
- При раждане ръстът е около 50 см
- на 1 г. + 25 см
- на 3 г. + 8 см
- на 4 г. – удвояване
- на 14 г. – утрояване
Ориентировъчно определяне на ръста: Кърмаче – Ръст при раждането + (брой месеци х 2); След 1 г. = ръст на 1 г. + (годините х 6)
Телесна маса
Кривата на теглото е по-непостоянна величина от тази на ръста, защото се влияе предимно от екзогенни фактори. Определя се по номограми.
- при раждане – 3300 g
- на 5 м - х 2
- на 1 г. – х 3
- след 1 г. – по 2 кg годишно
Ориентировъчно определяне на теглото след 1 г.: Тегло = тегло на 1 г. + (годините х 2)
Хармоничност на растежа
Pастежът е хармоничен, когато паказателите за растеж и развитие съответстват на нормите за възрастта.
Акселерация
Явление на увеличаване на средните стойности на ръста и и теглото при раждане, на ускорени темпове на растеж и развитие с по-висок окончателен ръст и по-ранно полово съзряване, ускорено нервно-психическо развитие./etilena.info
Причини - хипотези
- подобрено хранене
- по-добри социално–битови условия
- по-малък брой деца в семейството
- подобрено медицинско обслужване
Нервно-психическо развитие (НПР)
Фактори, които влияят върху НПР
- анатомична и функционална цялост на НС
- правилно развитие след раждането
- социална среда
Показатели за оценка на НПР (нормално, изоставащо, изпреварващо)
- двигателна активност
- говорна функция
- сетивни функции
- емоции и социално поведение
- игрова активност
Оценка на НПР през различните периоди от ранното детство:
Новородено
- събужда се само за хранене
- движенията са некоординирани, хаотични
- не може да държи главата си изправена и не може да се обръща само в леглото
- физиологично кривогледство
- говорни функции – само плач
- само вродени (безусловни) рефлекси
1 м
- времето за бодърстване нараства леко
- може за кратко да задържа главата си изправена
- започва да фиксира поглед към ярки предмети
- първа усмивка
2 м
- задържа още по-дълго глава
- движенията са по-координирани
- следи с поглед
- развива се слуховият апарат – успокоява се от гласа на майката, ориентира се по слух
- започва да гука
3 м
- държи стабилно главата си изправена
- опора на краката
- усмихва се и гука
- следи предмети с обръщане на главата
4 м
- посяга към играчката и я хваща несръчно
- смее се с глас
- рита от удоволствие при закачка
- първи условни рефлекси – познава мама, реагира позитивно при вида на храната
- изразява неудоволствие при контакт с непознати лица
5 м
- обръща се в леглото
- издига тяло чрез опора на длани
6 м
- седи самостоятелно, но нестабилно
- прави опити да пълзи
- произнася срички
7 м
- научава се да пълзи
- седи стабилно
- богати емоции
8 м
- започва развитие на 2-ра сигнална с-ма – търси с поглед лице/предмет, когато го питат
- разбира значението на някои думи
- изправя се в кошарката, като се държи
9 - 10 м
- държи се стабилно на крака и може да пристъпва – обикаля в кошарката
- изпълнява команди – „Дай“
- радва се при „Браво“
- повтаря срички по подражание
11 - 12 м
- прохожда самостоятелно
- произнася думи, които свързва с определено съдържание
- разбира от „Не“
- пие самостоятелно от чаша
2 г
- проговаря (просто изречение от 2 думи), знае 200-300 думи, задава въпроси
- научава се да контролира тазовите си резервоари
3 г
- овладява всички основни движения за придвижване в пространството – ходене, тичане, скачане, слизане/качване по стълби
- може да се храни самостоятелно
- държи молив и драска
- 1200 думи в края на 3-тата година
- засилена любознателност